Så er vi ankommet

Vores tur i Irland – guide

I går aftes kom vi hjem efter 5 skønne dage i Irland. Hvor er det dejligt at være på ferie og opleve verden. Man ved aldrig, hvad dagen helt vil byde på og vise, og der kan gemme sig nye spændende ting rundt om hvert gadehjørne. Jeg har aldrig været i Irland før, så det var spændende at se og opleve et nyt land med en anden kultur.

Vi startede ferien med 3 overnatninger i Dublin. Vi havde lejet en hotellejlighed gennem Staycity. Det var en rigtig god hotellejlighed, som lå centralt, havde to soveværelser, et badeværelse, køkken og stue med en sovesofa.

Første dag i Dublin har jeg skrevet om her. Der så vi bl.a. en krike fra vikingtiden og en krypt. Der er rigtig mange kirker rundt omkring i Dublin, så man støder automatisk ind i en. The little museum of Dublin ligger som i top på Tripadvisor i Dublin, så det måtte vi også besøge. Det handler om Dublins historie i 1900’tallet, hvilket lyder ret kedeligt, men guiden fik fortalt historien på en super god, sjov og humoristisk måde, så alle også fik grint. Hvis du skal til Dublin, kan jeg varmt anbefale at tage et besøg på museet. Der er også en udstilling om bandet U2, med deres musik, billeder og historie.

Anden dag i Dublin besøgte vi universitetet i Dublin, som også lå i top på tripadviser. Udover en sal med reoler fyldt med de bøger, der er udgivet i Irland (indtil der ikke var mere plads), var universitetet en smule skuffende, da vi ikke rigtig kunne finde rundt, og en del af salene man ellers skulle have set var lukket. Efter universitetet tog vi på Imma som er et museum om  Modern Art i Ireland.

Om aften var vi på hyggelige irske pubs. Der er så mange pubs i Dublin, så det er ikke svært at finde en hyggelig en med live musik.

Efter nogle dejlige dage i Dublin kørte vi videre til Arklow, hvor vi havde 2 overnatninger. Stedet vi havde lejet for at bo, var ikke noget at råbe hurra for, da der var utrolig koldt, da radiatoren i stuen ikke virkede og den anden radiator var meget svag. Trods et koldt hus havde vi nogle dejlige dage i Arklow. Den første dag kørte vi fra Dublin til Arklow. Selve turen tager blot en time, men vi lavede det til en tur med masser af stops undervejs.

Vi var bl.a forbi The Happy Pear. Min mors veninde havde engang været der og købt en kogebog derfra til min mor. Vi ville derfor gerne besøge det hyggelige sted. Det er en vegetarisk cafe i de hyggeligeste omgivelser og med masser af lækkert, sundt og smagfuldt mad. Vi er hverken veganer eller vegetarer, men var alligevel vilde med maden. Hvis du kommer forbi byen Greystones, kan jeg varmt anbefale at tage et smut forbi dette skønne sted. Først gik vi ad en sti langs havet og derefter tog vi forbi The Happy Pear.

Dagen efter vandrede vi i bjerge ved Glendalough. I starten var det utrolig hårdt og varmt, da vi havde mange lag tøj på, og man skulle gå meget stejlt opad. Da vi var kommet op og kunne gå mere ligeud, for at bestige den næste bjergtop, var der så god udsigt over de andre bjerge og søer ,så det var det hele værd. Efter denne vandretur var vi dog en smule trætte og ømme.

I går, før vi fløj hjem til Danmark, gik vi turen langs vandet og besøgte The Happy Pear igen. På flyet hjem var vi alle godt trætte efter 2 dage med en masse gang i benene.

Det har været sådan en dejlig tur i Irland. I dag skal der slappes af inden vinterferien er slut, og hverdagen kalder igen i morgen.