En tur i junglen

Postkort fra Mexico: Oaxaca og mexikansk mad

5 dage i Oaxaca er gået, og vi er nu videre i Puerto Angel. Men lad mig fortælle jer, hvad vi lavede i storbyen Oaxaca.

Vi havde 5 overnatninger i et hus, som vi havde lejet hjemmefra gennem Airbnb. Og det var virkelig dejligt at have sit eget hus og selv kunne lave mad. Især morgenmad. Jeg har aldrig spist så meget bønnepuré og så mange æg som den første tid i Mexico. Jeg valgte ofte det sikre valg (æg) til morgenmad på hotellerne, og dertil hørte den brune bønnepurre – for det hører med til næsten alt mad i Mexico, morgen-, middag- og aftensmad. Men nu skal vi heller ikke glemme de stegte bananer til morgenmaden, som faktisk smager rigtig godt.

Første dag i Oaxaca slappede vi af derhjemme, badede i poolen, prøvede at blive brune (jeg kan simpelthen ikke blive brun) og handlede i et kæmpe supermarked. Afslapning skal der bestemt også være plads til på ferier, hvis I spørger mig.

Et must når man er i Mexico, er at se nogle af de gamle byer med templer og pyramider. Vi så byen Monte Alban, som er 2500 år gammel. Det var et stort område, hvor informationen heldigvis også stod på engelsk. Vildt at sådan noget kan bevares, og stå fint så mange år efter.

Vi var selvfølgelig også inde at se noget af Oaxaca by. Byen er meget forskellig, alt efter hvor man befinder sig. Nogle steder er fulde med biler, der sidder i kø og dytter, og små butikker, der sælger alt fra makeup til høretelefoner. Andre gader er uden trafik og med fine huse. Vi så byens store kirke, som hedder Santo Domingo de Guzmán og er belagt med guld, den var virkelig fint udsmykket. Derefter så vi nogle danse og spille musik på en scene.

Dagen efter tog vi til Oaxaca by igen for at spise frokost. Vi endte på en super lækker gourmet restaurant (som ikke er særlig dyr i Mexico). Vi startede med en forret, hvor vi fik lavet en salsa, som vi ønskede den (han stod ved bordet og lavede den). Derudover fik vi græshopper og myrer!!! på et pandekage/brød – dog også med avocado og andre lækre ting. Jeg må sige, at græshopperne og myrerne smagte overraskende godt, men ikke noget jeg behøver at få lige foreløbigt igen 🙂 Til hovedret fik jeg den tunsalat, som I kan se på billedet. Og til slut delte vi nogle desserter.

Oaxaca har budt på afslapning, hygge, ruinerne fra en meget meget gammel by, en mexikansk storby og på lækre madoplevelser.

Se flere billeder og følg med i hvad jeg laver på bloggens Instagram Familienfbay.dk. Der lægger jeg dagligt billeder og insta-storys ud.